fbpx

Slik forbereder du deg til et triatlon

Det å fullføre et triatlon gir ikke bare en fantastisk mestringsfølelse, det kan også være veldig gøy. Forvaltningshuset avholder sitt årlige triatlon den 13. juni for alle kunder, ansatte og samarbeidspartnere som ønsker å delta. Konkurransen avholdes i Oslo ved Bogstadvannet og i Sørkedalen.

Konkurransen er tilrettelagt slik at alle, uavhengig treningsnivå, kan stille. Ordet triatlon forbindes gjerne med noe som de færreste kan gjennomføre. Vårt triatlon består av ca. 350 meter svøm, ca. 16 kilometer sykkel og avsluttes med ca. 6 kilometer løp. Løpeetappen avsluttes opp Wyllerløypa (“Oslos bratteste”).

Man kan enten delta individuelt, eller så kan man gå sammen med to andre og danne et lag hvor man gjennomfører en etappe hver. Det er først og fremst en konkurranse mot seg selv, så ikke vær redd for at du ikke er god nok! Dette er en ypperlig mulighet til å teste formen før sommeren. Påmeldingsdetaljer finner du nederst i artikkelen.

For de sprekeste menn og kvinner som ønsker en skikkelig utfordring, kan man teste seg mot to av verdens beste triatleter, Trude Wermskog Stormo og Lars Petter Stormo, som begge vil delta.

Selv om ikke Forvaltningshusets Triatlon er en konkurranse som krever spesielt mye forberedelser eller store mengder ekstrautstyr, har vi tatt en prat med Trude og Lars Petter for å finne ut hvordan man kan forbedre seg til sitt første triatlon. Trude står bak bloggen Happytimes og har sammen med Lars Petter deltatt på utallige triatlon verden rundt siden 2014.

1. Det kan føles kaotisk første gang

Om man aldri har deltatt på et triatlon før kan det kjennes litt kaotisk i starten. Du skal gjennom en svømmeetappe først, deretter sykkeletappen og til slutt løpe-etappen til målstreken.

Det kan oppleves kaotisk i starten på svøm da du er omringet av andre som også vil raskest mulig fremover. Da gjelder det å beholde roen og finne sin egen rytme. Sykkel går som regel greit for nybegynnere, men mange blir overrasket over hvor tunge beina føles når de starter på løpingen.

Underveis kan det fort komme noen negative tanker om at du aldri skal gjøre dette igjen, men vi kan love deg at følelsen av å krysse mållinjen er helt fantastisk, garanterer Trude.

2. Gå gjennom løypen i forkant

Før triatlon-dagen bør du ta deg en tur til området hvor det skal holdes. Det er lurt å gjøre seg litt kjent med området slik at du kan planlegge gjennomføringen og se hvordan skiftesonene er lagt opp.

I forkant bør du også vurdere kapasitet og legge en plan for hvilken intensitet du tenker å legge deg på. I tillegg er det også lurt å trene på skiftesoner slik at disse går kjapt og enkelt.

Det kan også være en fordel å skaffe deg en oversikt over hva du trenger av utstyr og teste det i forkant. Det gjelder alt fra våtdrakt, svømmebriller og sykkelutstyr til løpesko og ernæring.

Les også: 

Forvaltningshusets triatlon 2018 (med bildekarusell)

3. Forskjellige etapper

Trude innrømmer at løpe-etappen er den hardeste. Det er den siste innspurten mot målstreken og kroppen begynner å bli sliten.

 Mange tenker at svømmingen er den tøffeste grenen og er litt redd for denne, men har du øvd litt og kanskje vært på et svømmekurs slik at du er trygg i vannet, blir svømmingen en transport frem mot syklingen.

4. Utstyr som er greit å ha

I utgangspunktet trenger du kun badetøy, sykkel, hjelm og løpesko for å gjennomføre et triatlon, men det er en del ekstrautstyr som kan være greit å ha.

Her er Trudes liste:

  • Våtdrakt (i de fleste triatlonkonkurranser er det tillatt med våtdrakt og da er det en stor fordel)
  • Svømmebriller
  • Badehette
  • Sykkel (temposykkel eller racer er det raskeste, men terrengsykkel kan også fungere på kortere distanser)
  • Sykkelsko er en stor fordel
  • Sykkelhjelm
  • Sportsbriller
  • Løpesko (gjerne med strikklisser eller tilsvarende hurtiglisser for at det skal gå raskere å ta på seg skoene til løp uten å måtte knyte de)
  • Strikk til å feste startnummer på. Det er vanlig å ha startnummer på ryggen under syklingen og foran på magen på løpingen. Ved å feste startnummeret til en strikk, eller kjøpe et såkalt race-belte, kan du enkelt vri startnummeret rundt.
  • Ernæring: Drikkeflasker med sportsdrikk til syklingen. Gjerne også noen sportsgel og/eller barer til syklingen, og kanskje et par sportsgel til å ta med seg i hånden ut på løp. Dette avhenger av distanse.

5. Ha en plan

Lag deg en plan for hvordan du skal gjennomføre multisport-eventet, helt fra du står opp på morgenen. Planlegg hva du skal spise, finn ut hvor du skal sjekke inn utstyr til skiftesonen og hvordan du skal gjennomføre etappene.

Hvis du har tenkt gjennom alt i forkant og lagt en plan, er det mye enklere å gjennomføre, sier Trude.

Hun får ikke understreket nok viktigheten ved å finne sin egen rytme gjennom løpet.

Ikke start for hardt på hver øvelse, men ta deg tid til å finne rytmen som passer best for deg.

6. Mat og drikke

Ernæring er viktig, hva du får i deg av mat og drikke i løpet av dagen har mye å si på energinivået ditt. Her er Trudes tips til hva du burde spise og drikke på selveste dagen.

  • Du bør starte dagen med en god og sunn frokost, men ikke overspis.
  • Ta gjerne med en sportsbar eller lignende som du kan ta når det nærmer seg start hvis du føler du trenger det.
  • Drikk sportsdrikk underveis på syklingen og få i deg næring i form av sportsgel eller energibarer på sykkel. Ikke spis eller drikk mye rett før du er ferdig med sykkel da dette kan gi litt trøbbel med magen på løpingen.
  • Ta gjerne med deg et par sportsgel i hendene ut på løpingen og ta disse etter hvert når du har kommet godt i gang.
  • Ta deg tid til litt drikke på alle drikkestasjonene.
  • Fyll på med det du har lyst på og som frister mest etter målgang.

7. Treningsplan

Når man vet man skal gjennomføre et triatlon, er det mange som legger opp en treningsplan. De siste ukene mot konkurransen handler det om å ikke brenne av kruttet, men samtidig opprettholde en balanse med god trening.

Tren slik du pleier, men kort ned på antall intervaller, ta lengre pauser mellom intervallene og ikke kjør for hardt på dragene.

Hun råder også om å prøve å få mest mulig overskudd mot konkurransen. Ta hensyn til totalbelastning med tanke på jobb og familie. Vær ute i god tid med riktig utstyr, slik at du slipper å stresse med det i siste liten.

Les også: 

Hvordan finne tid og motivasjon til trening?

Sett sammen et lag eller utfordre deg selv?

Forvaltningshusets Triatlon foregår på kvelden med oppmøte klokka 18:00. Du har selv ansvar for å ta med eget utstyr (sykkel, hjelm, løpesko og bekledning er det viktigste). Som tidligere nevnt krever ikke vårt triatlon spesielt mye forberedelser eller store mengder ekstrautstyr. Men ønsker du å stille med våtdrakt, svømmebriller, sykkelsko eller annet “ekstrautstyr”, er det selvsagt i orden. Dette er først og fremst en konkurranse mot seg selv.

Det er muligheter for å melde seg på som et lag bestående av tre personer, slik at dere kun gjør en etappe hver. Om du vil utfordre deg selv, kan du melde deg på individuelt og gjennomføre etappene selv.

Etter konkurransen blir det en uformell samling med servering av mat og drikke i teltet ved Bogstadvannet og premieutdeling klokken 21:00.

 Triatlon er utrolig moro og du får virkelig utfordret deg selv i tre svært forskjellige grener. Kunsten er å sette disse tre øvelsene sammen så godt som mulig. Triatlon handler først og fremst om mestringsfølelse for sin egen del, ikke om å måle seg mot andre, forteller Trude.

Klikk her for mer informasjon og påmelding til Forvaltningshusets triatlon, eller følg linkene under for å komme til påmeldingsskjemaet:

Tips gjerne venner og bekjente som du tror har glede av å delta!

Vi gleder oss!

PÅMELDING INDIVIDUELL KLASSE (MENN)

KLIKK HER

PÅMELDING INDIVIDUELL KLASSE (KVINNER)

KLIKK HER

PÅMELDING LAG (LAGLEDER MELDER PÅ LAG)

KLIKK HER

Motta nyheter fra Forvaltningshuset!

Få unik innsikt og hold deg oppdatert på markedet.

x