fbpx

Slik får du bedre vaner

40% av dine handlinger stammer fra vaner, men hjelper disse vanene deg i ditt daglige liv?

Mennesker er vanedyr. Vi har en tendens til å gjenta våre aktiviteter igjen og igjen. Denne repetisjonen kan være positiv for oss, men kan også sette oss i uheldige situasjoner. Derfor bør man i blant stoppe opp og spørre seg selv: «Hjelper vanene mine meg? Eller har de en negativ påvirkning på meg?»

Få mer ut av morgenen

Det første steget for å gjøre hverdagen mer effektiv er å maksimere morgenrutinene dine: Start dagen med å være produktiv og effektiv. Studier viser at mennesker er mer produktive tidlig på dagen, det er derfor om å gjøre å skape en rutine som bygger opp under dette.

Hvis morgenritualet ditt er effektivt, trenger du ikke å bekymre deg for småting slik som hva man skal gå med på jobb og hva man skal spise, som resulterer i at du får bedre tid til å ta hånd om viktigere oppgaver. Å trene før jobb har vist seg å gjøre folk mer tidseffektiv og produktiv.

Å investere i seg selv og egen helse gir god avkastning på lengre sikt, spesielt om du gjøre dette til en vane hver eneste dag.

En stor del av å få mest ut av morgenen, er å være obs på sin personlige kalender. Ja, det er vanskelig nok å få folk til å sjekke egen kalender, men vi anbefaler faktisk at du studerer den til punkt og prikke. Fokuser på mennesker i tillegg til e-poster, telefonsamtaler, tekstmeldinger og sosiale medier hvor du er interaktiv. Dette tillater deg å være mer konsis og effektiv med den verdifulle tiden din, i tillegg til at du kan luke ut forstyrrende elementer i hverdagen.

Å studere din egen personlige kalender vil øke bevisstheten din, noe som vil resultere i at du gjør flere ting du faktisk liker å gjøre.

Ut med det negative

Det neste steget for å bedre egne vaner er å være bevisst på ting du bør jobbe med. De fleste kaller dette «dårlige vaner». Vi kaller det «progresjonsliste.» Dette gjør det mye enklere å forbedre sine vaner, mens man jobber med å erstatte aktivitetene og handlingsmønsteret man vil ut av.

Rundt 40 prosent av mennesker sine daglige aktiviteter stammer fra vaner, takket være 40 000 gjentakende tanker. Ved å skape mindre endringer i vanlige handlinger, kan man altså skape fantastiske resultater. Identifisering av «dårlige vaner» krever selvinnsikt, hvor man bruker tid på å analysere handlingene som krever mest tid og energi. Hvis ens eget ego står i veien for å finne frem til riktig svar, kan man selvfølgelig spørre andre for objektiv innsikt.

For å kunne forbedre egen effektivitet, er det viktig å være klar over det man kaller for usunne vaner. Det kan være å sjekke e-posten for ofte, for mye multi-tasking, unødvendig sladring, kaste bort tiden på møter man kunne vært foruten, oppgaver eller telefonsamtaler som ikke er viktige.

Alle disse progressive vanene har en trigger, en stimulans som tvinger oss til å gjøre en handling. Identifisering av disse triggerne er essensielt for å muliggjøre en endring. Når du har identifisert dine triggere, kan du erstatte aktivitetene som trenger forbedring med mer produktive vaner. La oss eksempelvis si at følelsen av stress (trigger) forårsaker at man ønsker å finne en distraksjon, som å se på morsomme videoer på YouTube (uproduktiv/progressiv vane) når man egentlig burde fullført et prosjekt som allerede er på overtid. Ved å bli bevisst på hva som trigger deg, i stedet for å fortsette den gamle vanen (se på flere videoer), kan du ta en kort pause, lukke øynene og ta flere dype åndedrag (god vane). Deretter tilbake til arbeidsoppgaven for å fullføre arbeidet.

Sett en konkret plan

Å ha konkrete mål man kan jobbe mot er også en viktig måte å forbedre sine daglige vaner på. Vit nøyaktig hva du vil oppnå og hvordan du vil komme deg dit. Sørg imidlertid for ikke å blande inn din egen lykke med et krav om oppnåelse av de målsetningene du har satt deg. Da kan du bli avhengig av å nå målsetningene dine for å være lykkelig, selv om noen av målsetningene kan være småting sett i et større perspektiv.

Vær spesifikk og vær sikker på at det som ligger til grunn i målene samspiller med egne verdier. Med andre ord, vær klar på «hvorfor».

Det er viktig å ha øynene på ballen; og det må du alltid ha, hver eneste dag. Når du har etablert dine personlige mål, må du følge opp med en handlingsplan. Vær oppmerksom på både feil og suksess gjennom denne reisen, og vær forberedt på å gjøre grep, hvis nødvendig.

Lag en sjekkliste

Når du har satt dine konkrete mål, er det viktig å se på forbedring når man beveger seg mot målet. For å holde seg i rett fil, foreslår vi en sjekkliste over ting man må gjennomføre for å kunne oppnå sine fastsatte mål.

Ved bruk av en sjekkliste hver dag vil man demonstrere for seg selv og andre at man er ydmyk nok til å innrømme at man ikke alltid «kan alt». Sjekklister har vist seg å gjøre individer i mange forskjellige industrier mer effektiv og suksessrike, og det kan enkelt implementeres i din egen daglige rutine.

Sjekklister gjør sykehusoperasjoner tryggere for pasienter og hjelper flyselskaper med å finne frem til tekniske feil på fly. Så, hvorfor ikke implementere denne tilnærmelsen i dine daglige vaner? En sjekkliste vil hjelpe deg med å unngå unødvendige feiltakelser og rekke deadlines, mens man alltid kan se lyset i enden av tunnelen.

Gjør forbedring til en vane

Å bruke disse fire strategiene vil hjelpe deg med å innlemme suksess med din underbevissthet. Start hver dag med en handlingsplan, jobb med å forbedre (eller erstatte) dine negative vaner, skap en konkret idé over det du vil oppnå med livet, og bruk sjekklister for å holde styr på resultatene.

___

Husk å følge Forvaltningshuset på sosiale medier: Facebook, Instagram, Linkedin og Twitter.

Kilder: 

https://www.sciencedaily.com/releases/2014/08/140808111931.htm

https://www.inc.com/jessica-stillman/this-is-exact-time-day-month-year-youre-most-productive-at-work.html

http://www.dailymail.co.uk/news/article-1095783/People-exercise-work-days-happier-suffer-stress-productive.html

Motta nyheter fra Forvaltningshuset!

Få unik innsikt og hold deg oppdatert på markedet.

x