fbpx

Slik bygger du en velfungerende blogg til din bedrift

Oppnå bedre konverteringer og ROI med en bedriftsblogg.

Ingen markedsstrategi er komplett uten å inkludere et element som genererer trafikk med et konkurransefortrinn. Eksempelet i dette tilfellet vil være en blogg. De som glemmer dette kan risikere å gå glipp av en gylden mulighet til å oppnå høyere konverteringer og større ROI (Return On Investment). Synlighet er derfor et nøkkelord i denne artikkelen.

Finnes det egentlig en bedre måte å kommunisere bedriftens visjon og identitet enn gjennom en egen blogg?

En god blogg krever mye arbeid. Det holder ikke å bare skrible sammen 500 ord i en artikkel og publisere en artikkel annenhver uke. Den perfekte bloggen tar for seg skiftende temaer man ønsker å belyse, hvor det tas hensyn til demografi og trender i markedet man jobber mot. Innsikt i målgrupper og analysering av resultater er nøkkelen for å kunne lykkes i det lange løp.

Når det er sagt, har vi oppført flere strategier som kan hjelpe deg med å bygge den perfekte bloggen til din bedrift.

Blogg til riktig målgruppe

Kjenn publikumet ditt. LinkedIn, som er en sosial nettverkingsplattform, har en blogg kalt LinkedIn Official Blog som skriver om innsikt i LinkedIn for sine brukere. Her oppdaterer de sine tjenester og gir gode tips om hvordan man skal bruke LinkedIn på best mulig måte. Det er slikt innhold du bør produsere, som er relevant og hjelpsomt for leserne av siden din.

Hvis du skriver om videoredigering, bør du skrive artikler som steg-for-steg veileder leseren fra A – Å. Hva er videoredigering? Hvilke software skal man bruke? Hvordan fungerer programmene? Hva skal man gjøre for å lykkes med videoredigering? Dette er bare noen eksempler på temaer som sannsynligvis interesserer lesere av en slik blogg.

En fin tommelfingerregel er å alltid skrive en artikkel som gir leseren svar på følgende spørsmål:

  • Hva?
  • Hvorfor?
  • Hvordan?

Sett klare mål

Du bør alltid sette objektiver for innholdet som definerer din business og hva den ønsker å oppnå. Dette vil virke preventivt mot unødvendige temaer som roter til i strukturen på bloggen. Sett realistiske mål. Du må også definere fremtidig innholdsstrategi ved å se på tidligere resultater for å se hva som fungerer, slik som delinger på sosiale medier og kommentarer.

Blogg til bedrift
Blogg til bedrift

Utvikle en innholdsstrategi

En levedyktig innholdsstrategi håndterer hele livssyklusen til materialet, fra opprettelse til vedlikehold til fjerning. Vit hva bloggen din ønsker å oppnå, og ikke vær redd for å utvide horisonten.

Din innholdsstrategi skal hjelpe deg med å ha målet ditt innen rekkevidde, og hva du må gjøre for å komme dit. Det å utarbeide en innholdsstrategi trenger ikke å innebære voldsomt med planlegging og kartlegging. Du kan lage rammeverket ditt på under en dag ved å svare på følgende spørsmål.

  • Hva er målgruppen din?
  • Hvem er konkurrentene dine?
  • Hva tilbyr du?
  • Hva er formålet med innholdet ditt?
  • Hvor hyppig skal du publisere nytt innhold?
  • Hvor vil du og hva er din kjernestrategi?

Søkemotoroptimalisering

Enhver nettside som er avhengig av å tiltrekke seg trafikk vil ha utbytte av SEO, eller det som kalles søkemotoroptimalisering på norsk. Selv om betalt søkemotorannonsering kan tiltrekke seg målgrupper, kan ingenting måle seg med en kostnadsfri, og målrettet trafikkstrøm som organiske søk og SEO kan tilby.

Google (og andre søkemotorer) rangerer websider basert på flere faktorer, som konstant endrer seg og utvikler seg. Å tilpasse et nettsteds innhold, bygge lenker fra relevante autoritative nettsteder, og tilby verdi for sine målgrupper via søkemotorer er alle måter å tilby effektiv SEO.

SEO handler om å skape bedre synlighet på søkemotorer som Google, Bing og Yahoo for å tiltrekke relevante besøkende til nettstedet ditt. Personer som er på jakt etter det du tilbyr rett og slett.

Hva er målet med SEO?

  • Oppnå bedre rangeringer på søkemotorer.
  • Tiltrekke seg relevant trafikk.
  • Nå ut til aktuelle leads.
  • Øke ROI av bedriftens markedsføring.

Eksempel på rangering i Google:

Google-Rangering
Google-Rangering

Følg en produksjonsplan (men ikke vær redd for å improvisere)

Å være konsekvent er ekstremt viktig. Å blogge en eller to ganger i løpet av to uker er langt fra nok. Det er enkel matte: Jo mer du publiserer, desto mer suksessfull vil bloggen din bli. Å blogge minst en gang om dagen er ideelt. Og hvis du har en super idé for en artikkel, så er det best å legge den ut med en eneste gang. Ikke utsett publisering på grunn av kalenderen din. Husk også å kommunisere gjennom kommentarer du får på hjemmesiden og tilhørende sosiale medier.

Promoterinsstrategi

For å øke bloggens trafikk bør man bruke eksterne digitale flater hyppig. Man kan oppnå stor suksess med unikt innhold, men likevel er distribusjonen en viktig faktor for trafikken man klarer å genererer.

  • Sosiale medier

Du bør ha bedriftskonto på Facebook. Her kan du dele artiklene du publiserer, samt promotere artiklene du mener fortjener større oppmerksomhet enn det du klarer gjennom den organiske trafikken. Twitter, LinkedIn, Google+ og lignende sosiale medier er også å anbefale for deling av innholdet ditt.

  • Influencer marketing

Folk stoler på personer de har hørt om og har et forhold til. Årsaken til at såkalt influencer marketing har blitt så populært de siste årene, er at det plutselig er tilgjengelig for alle. Du trenger ikke budsjettene til Calvin Klein og bruke Kim Kardashian for å lykkes med influencer marketing.

Finn relevante profiler, som gjør det samme som det din bedrift ønsker å markedsføre.

  • Nyhetsbrev

En blogg er ikke komplett uten et registreringsskjema for nyhetsbrev. Bygg listen din over tid og send nyhetsbrev på jevnlig basis, hvor du inkluderer foregående ukes viktigste artikler. Bruk eksempelvis GoogleAnalytics for å måle trafikken du genererer. Da kan du se om innholdet du deler med dine abonnenter er relevant.

Har du ikke plattform for nyhetsbrev? Sjekk ut disse to programmene (gratis):

  • TinyLetter: For å produsere korte nyhetsbrev.
  • MailChimp: Genialt enkelt, passer bra for masseutsendelser og signups gjennom mobile applikasjoner.

Bloggen din trenger personlighet

På toppen av å være ærlig og informativ, bør bloggen din være personlighetsdrevet. Lesere liker å sette et ansikt til bedriften. Skriv kronikker, inviter andre forfattere med innsikt i ditt marked og bruk menneskelige følelser for det det er verdt.

Viktig med engasjerende innhold

En suksessfull blogg trenger absolutt ikke å være innsnevret til et esoterisk tema – det viktigste er å kommunisere på en måte som treffer målgruppen til din bedrift. Sørg for at artiklene som legges ut har et poeng, og at poenget blir fremhevet i artikkelens overskrift. Gjenta temaet i åpnings-paragrafen, og støtt opp under dette videre i teksten. Klare, konsise og overtalende strukturer vinner alltid.

Dette var noen enkle blogge-prinsipper man kan velge å følge for å kunne lykkes med innholdmarkedsføring for din bedrift. Og kanskje viktigst av alt; prøv deg frem og vær kreativ.

Hva synes du om #forvaltningsBloggen? Del dine meninger om oss på Facebook!

Motta nyheter fra Forvaltningshuset!

Få unik innsikt og hold deg oppdatert på markedet.

x