fbpx

Del 1: Når familiebedriften skal gjennomgå et generasjonsskifte

Del 1 i artikkelserien om generasjonsbedriften Lilleseth Kjetting

Dette er artikkel 1 i en artikkelserie om generasjonsbedriften Lilleseth Kjetting. Gjennom tre artikler skal vi bli kjent med far og datter Lilleseth om hvordan de har klart å bli et av Norges største og viktigste kjettingselskaper. Sammen med Forvaltningshusets administrerende direktør Michael V. Sivertsen får vi et innblikk i hvordan et lederskifte foregår i en familiebedrift, og hva som kan være lurt å tenke på.

Skulle ikke ta over bedriften

– Min plan var aldri å jobbe med kjetting. Jeg er utdannet ingeniør og drømmen var å jobbe i Nordsjøen.

Men slik ble det altså ikke. Knut Arne Lilleseth har jobbet som daglig leder i familiebedriften siden 1978.

– Faren min startet opp Lilleseth Kjetting rett etter krigen. På den tiden fantes det mange småskala produksjonsbedrifter. Han produserte kjetting, og det har vi gjort i 70 år nå. Men mye har endret seg langs veien, forteller han.

Faren til Knut døde plutselig da han var 18 år gammel. Moren satt da igjen med seks barn og en bedrift alene.

De siste 40 årene har Knut derfor jobbet i familiebedriften, sammen med en av sine brødre.

– Jeg har styrt bedriften og han har jobbet med produksjon. Det står til fagbrev å jobbe med broren sin i fire tiår, sier han og ler.

Da Knut begynte som en ung og relativt uerfaren 22-åring hadde familiebedriften 450 000 kroner i omsetning og 1,3 millioner kroner i gjeld. Det tok flere år å snu, men han klarte det.

– Å sitte med en gjeld som er tre ganger omsetningen er ingen lek. Vi klarte ikke å snu det skikkelig før i 1983. Siden 85 har vi tjent gode penger, men det har vært tungt arbeid, forteller Knut.

Les også: 

6 tegn på at du er klar til å gå av med pensjon

Hvordan bør du spare til barna?

Har bygget en merkevare

Lilleseth Kjetting er blitt en sterk merkevare.
Lilleseth Kjetting er blitt en sterk merkevare. Foto: Privat.

Siden midten av 80-tallet har kjettingbedriften hatt en konstant økning i omsetning. Men så oppsto det et vendepunkt i 2003:

– En del av vår suksess bunner i at vi flyttet produksjonen ut av landet. Først inngikk vi et finsk samarbeid. Etterhvert utvidet vi det til andre markeder. Der gjaldt det å ha tunga rett i munnen. Du kan få levert alt fra det ypperste av kvalitet til det aller dårligste. Vi endte først opp med kjetting av feil kvalitet, forteller Knut.

– Når man er en så veletablert bedrift på et proft marked generer dårlig kvalitet en negativ verdi. Man kan fort bli oppfattet som upålitelig, sier Michael V. Sivertsen fra Forvaltningshuset.

Knut forsto raskt at det de hadde fått ikke var i nærheten av bra nok.

– Vi trakk tilbake alt på dagen og solgte ikke én eneste lenke av det igjen. Så dro jeg tilbake til fabrikken som vi innledet samarbeidet med, fikk forhandlet meg frem til en ny deal og denne gangen var jeg veldig påpasselig på valg av materiale og herding under hele prosessen.

Han forteller at de var en millimeter fra å gå under, men at de klarte å snu det i siste liten. Siden har bedriften kunnet nyte godt av et selskap i konstant vekst.

Sivertsen har også noen tanker rundt generasjonsbedriftens økonomiske vekst.

– Marginene de har på bedriften i dag er helt formidable. De siste 15 årene har de klart å bygge seg opp et navn i bransjen. Det handler om å bygge en merkevare folk kjenner og stoler på, mener Sivertsen.

– Lilleseth Kjetting har et godt rykte i markedet og kundene vet at de alltid leverer av ypperste kvalitet. På proffmarkedet er man villig til å betale betydelige summer for nettopp den kvaliteten, sier han.

Les også: 

Slik bør du investere i ulike faser av livet

Dette bør du tenke på før du kjøper hytte

På vei inn i et lederskifte Dette bør du tenke på

Knut Arne Lilleseth med datteren Stine Lilleseth. Foto: Privat.
Knut Arne Lilleseth med datteren Stine Lilleseth. Foto: Privat.

Nå er Lilleseth Kjetting i ferd med å gå inn i sitt andre generasjonsskifte. Datteren til Knut, Stine Lilleseth, skal på sikt ta over hele skuta.

For fire år siden sa hun opp jobben som medierådgiver i mediebyrået Omnicom Media Group i Oslo, og flyttet tilbake til hjembyen Skarnes for å starte i faren og onkelens bedrift.

Når Knut fyller 65 er planen å gå av og gi hele lederansvaret til datteren.

–  Stine har bidratt til at omsetningen vår er høyere enn noen gang før. Hun har tatt store grep på markedssiden og har sikret oss kanongode avtaler med leverandører. Jeg er helt sikker på at hun kommer til å gjøre en fantastisk jobb videre, sier Knut engasjert.

Men hvordan er det egentlig å flytte fra nettverket i Oslo for å jobbe side om side med faren sin? I artikkel to skal vi bli bedre kjent med den kommende eieren av Lilleseth Kjetting, Stine Lilleseth. Artikkel to kommer neste uke!

Sivertsens forholdsregler for de som skal gjennom et generasjonsskifte:

  1. Involver neste generasjon tidlig. De kan tas med i møter med rådgiver, og de bør settes nøye inn i virksomheten for å få den kunnskapen som er nødvendig for å lykkes med videre drift.
  2. Ha det juridiske på plass. Generelt bør alle skrive et testament, i tillegg til ektepakter og fremtidsfullmakter. Sistnevnte vil si å nedsette en person som vil handle på vegne av deg hvis du i fremtiden ikke er i stand til å ta egne beslutninger og ivareta dine egne interesser.
  3. Tenk på verdifordeling. Mange familiebedrifter ønsker å føre arven videre gjennom ett eller flere av sine barn, eller andre familiemedlemmer. En vanlig utfordring kan være å vite hvordan man skal fordele verdiene.

Det som ofte kan skape konflikter er en løsning der man velger å dele verdiene likt mellom søsken, men at kun en av dem overtar driften av virksomheten. For dersom denne kommer til å lede bedriften mer vellykket enn tidligere generasjoner, vil alle kunne være med på verdistigningen selv om de ikke er direkte involvert og gjerne har egne jobber andre steder. Derfor er det hensiktsmessig at familien snakker godt sammen på forhånd slik at man setter strek på et tidspunkt,  fordeler verdiene som foreligger på det tidspunktet og så jobber hver enkelt videre med sine verdier på selvstendig basis. På denne måten kommer de fleste seg gjennom et generasjonsskifte uten for mye støy.

– Blir ting veldig komplisert kan det også hjelpe å involvere en tredjepart, enten noen utenfor familien eller en rådgiver, sier Sivertsen avslutningsvis.

Motta nyheter fra Forvaltningshuset!

Få unik innsikt og hold deg oppdatert på markedet.

x