fbpx

Hvorfor fungerte ikke Uber i Norge, når det er så überpopulært i andre land?

Andre land tok imot Uber med åpne armer!

I fjor fikk den populære delingsøkonomitjenesten Uber trøbbel på det norske markedet. I oktober slo bladet Kapital fast at 126 Uber-sjåfører hadde fått forelegg for ulovlig drosjekjøring og krav om inndragning av til sammen 16,7 millioner kroner i omsetning.

Det var bare et spørsmål om tid før politiet kom frem til at tjenesten var ulovlig. Uber Pop trakk seg ut av det norske markedet i november, til tross for eventyrlig suksess med 280.000 nedlastinger. Uber Black er fortsatt tilgjengelig i Norge fordi det dreier seg om luksusbiler som kjører under selskapsvogn-løyve.

Friksjonsfri opplevelse

Hans-Petter Nygård-Hansen. *Fotograf: Kjartan Haugen.
Hans-Petter Nygård-Hansen. Fotograf: Kjartan Haugen.

Sosiale medier-ekspert Hans-Petter Nygård-Hansen innrømmer at han selv ikke brukte Uber da det var tilgjengelig. Han forteller at det var brukergrensesnittet og den sømløse opplevelsen av Uber som tiltrakk forbrukerne.

– Uber leverte en tjeneste med redusert friksjon og god forutsigbarhet. Du slapp å ringe, du så hvilke biler som var tilgjengelig og du trengte ikke dra frem bankkortet når turen var over. Jeg tror ikke folk var opptatte av om det var pirattaxi eller ikke, det var en friksjonsfri tjeneste som gjorde reisen behagelig.

Samtidig måtte også sjåførene levere en god kundeopplevelse, hvis ikke fikk de respons i applikasjonen og lavere sannsynlighet for flere kunder.

– Det var et gjensidig tillitsforhold mellom sjåfør og passasjer. Dette hadde man ikke muligheten til å velge hos blant annet Oslo Taxi. Der risikerer du å få dårlige biler, dårlige og drittleie sjåfører som leverer en dårlig brukeropplevelse, sier Nygård-Hansen.

– Man hadde servicekurs før OL i Lillehammer. Det kurset tror jeg mange i taxinæringen også kunne hatt nytte av i dag, legger han til.

På spørsmål om det var pris som var viktigst for norske forbrukere sier han at det neppe var avgjørende.

– Fordelen med Uber var en billig reise for en billig penge. Samtidig er folk villige til å betale det tjenesten er verdt. Er Oslo Taxi verdt den prisen man betaler?

Slik funker Uber: 



Brøt med det norske lovverket

Men hvorfor forsvant tjenesten fra Norge, når Uber gjør braksuksess andre steder i verden?

Ifølge økonom Kjell-Magne Rystad er forklaringen såre enkel: Uber opererte utenfor det norske lovverket.

Kjell-Magne Rystad
Kjell-Magne Rystad

— Norge er et land hvor vi er opptatt av at det skal være ordnede forhold i arbeidslivet og at folk og næringsliv skal følge lover og regler. Dette er vi avhengige av dersom det norske velferdssamfunnet skal opprettholdes. Følgelig blir det slått ned på når Uber eller andre opererer utenfor loven.

Også direktør for Norsk taxiforbund, Roar Refseth, mener at Uber Pop brøt med lokal lovgivning.

— Hos Uber har det vært lett for folk med tilgang til en bil å registrere seg for å bli sjåfør, uten særlige begrensninger. Men norske lover krever løyve for å kjøre persontransport mot vederlag, det var det ingen av Uber sine biler som hadde. På den bakgrunnen godtok Uber bøter på 5 mill NOK.

Ifølge Refseth har Uber trukket seg ut av alle nordiske land, da de ikke har vært villige til å tilpasse seg lokal lovgivning. Det gjelder også i Sverige, hvor markedet er avregulert og det er fri tilgang på taxi-løyver.

God, gammeldags pirattaxivirksomhet

Ifjor kommenterte daværende direktør i Oslo taxiforbund, Kristin Male, at Uber brukte “delingsøkonomien som et skalkeskjul for piratvirksomhet”. Videre kommenterte hun at taxinæringen ikke var redd for konkurranse, så lenge den var på like vilkår.

Men hva handler “like vilkår” om, i et økonomisk perspektiv? Ifølge Rystad handler det om at alle aktørene må følge de samme reglene.

— Hvis Uber skulle være greit slik de opererte i Norge, kunne vi like godt ha sagt at gammeldags pirattaxivirksomhet er greit. Det er det ikke. Dette har også med passasjerenes sikkerhet å gjøre.

Ikke minst er Uber problematisk fra et arbeidstakersynspunkt, om vi skal tro Rystad.

— Ubers modell vil innebære et slags løsarbeidersystem, der hver enkelt sjåfør er sin egen lykkes smed i intens konkurranse med andre sjåfører uten noen sikkerhet for egen lønn eller andre arbeidsvilkår.

Er det ikke bra med litt konkurranse på markedet?

— Konkurranse er bra, men det handler jo også om kvalitet. I en tid hvor det stadig er større fokus på økonomiske forskjeller er Uber en rød klut, fordi Uber rett og slett ikke forholder seg til samfunnskontrakten.

Samfunnskontrakten innebærer at det betales skatt og at det også blir levelige forhold for sjåførene.

En taxi er en taxi

Delingsøkonomi - Uber


En taxi er altså en taxi, enten du har bestilt den via en app på telefonen eller praiet den på gaten. Derfor skal det heller ikke lovreguleres annerledes, sier Rystad.

— Vi skal ønske alle mulighetene den digitale økonomien gir velkommen, men ikke gå på akkord med nødvendig regulering for å opprettholde et samfunn med ordnede økonomiske forhold.

Men det er vel et faktum at disse “ordnede økonomiske forholdene” i taxibransjen er litt vel dyre?

— I Norge har taxinæringen vært for mye regulert med et stivbeint løyvesystem. Det har nok bidratt til for høye priser, men her har regjeringen foreslått endringer. Når det er sagt tror jeg Uber kunne fungere kjempefint som en elektronisk taxisentral, men selskapet må altså operere under de lover og regler som vi har i Norge, sier Rystad.

App-løsninger til folket

Om Uber kommer tilbake på det norske markedet, er fremdeles uvisst. I mellomtiden har norske taxiselskap lansert en egen app-løsning til folket. Se eksempel på Taxifix hos Oslo Taxi: https://www.oslotaxi.no/en/artikkel-taxifix

— De fleste taxisentraler i Norge i dag tilbyr app-løsninger. Her kan du bestille bil, få pris/prisestimat på forhånd, følge bilen på kart frem til du blir hentet, betale med betalingskort eller kredittkort som ligger inne i app-løsningen og få kvitteringen på mail slik at du kan laste ned. Mange gir deg også anledning til å evaluere turen, sier Refseth.


Hva synes du om appen Uber? Del dine meninger om #forvaltningsbloggen på Facebook og Twitter.

Motta nyheter fra Forvaltningshuset!

Få unik innsikt og hold deg oppdatert på markedet.

x