fbpx

Hvordan tjener gratisapper penger, egentlig?

Tjener store penger til tross for gratis kjerneprodukter.

I dag ligger det godt over to millioner applikasjoner tilgjengelig i Apples App Store. Det samme tallet finner man i Googles PlayStore. Brorparten av appene som ligger på topp 10-listen er i utgangspunktet gratis. Hvordan har disse egentlig klart å tjene penger?

Spørsmålet er egentlig ikke hvordan disse gratisappene i det hele tatt klarte å generere inntekter, men hvilken strategi de har valgt for en langsiktig økonomisk gevinst.

– De fleste gratisapplikasjoner tjener penger gjennom oppsalg, eller «in-app purchases» på engelsk. Strategien som ofte blir brukt er å bygge opp en kritisk brukermasse først, for så å kommersialisere produktet, forteller Marius Karlsen i Helt Digitalt.

– I Norge har vi vært for opptatte av å tjene penger med en gang. Pengene kommer av seg selv når man har 200 millioner brukere, sier han videre.

Det finnes flere måter disse applikasjonene kan håve inn kroner. Bannerannonser er en åpenbar mulighet, men med lav klikk- og konverteringsrate er det ikke mye gevinst. Der det ligger penger er såkalte «freemium»-modeller eller mikrotransaksjoner.

Tinder vinner ikke bare hjerter

Datingappen Tinder er et godt eksempel på hvordan freemium virker. Den første måneden appen ble lansert fikk de 500.000 nye medlemmer, mens det i dag er over 50 millioner brukere av datingapplikasjonen skal vi tro Medium.

I sin spede begynnelse var Tinder en gratis plattform med millioner av brukere, men i 2015 lanserte de Tinder Plus. Som gratisbruker hadde man et begrenset antall swipes og man fikk opp annonser i appen, mens Tinder Plus-brukere hadde ubegrenset antall swipes og en reklamefri tilværelse inne i appen.

– Tinder var markedsledende og hadde muligheten til å dumme ned applikasjonen for å kommersialisere den. Ja, du kan bruke appen gratis, men du får en bedre brukeropplevelse dersom du betaler, sier Karlsen.

– Hvis du ikke betaler er du selv produktet. Akkurat som med Facebook blir dataen din brukt til å selge annonser.

For å forklare dette litt nærmere: Om en app er god nok og gir deg kvalitet, underholdning og en god opplevelse blir terskelen lavere for å gi en slant for en bedre opplevelsen av plattformen.

Norske mediebedrifter opererer ofte med en Freemium-modell, der noe innhold er låst bak en betalingsmur eller at du kun har et begrenset antall artikler du kan lese i uka.

Les også: 

Eksponentiell teknologi – vil verden se slik ut om fem år?

Disse 10 Airbnb-stedene danker ut hotellene!

Fortnite-fenomenet

Spillsjangeren har ofte suksess med oppsalg i appen. Spill som Pokémon Go, Clash of Clans eller Angry Birds er gode eksempler. Du betaler et lite beløp for mer spilletid, mer ressurser eller annen valuta som kan øke spillopplevelsen.

Data- og mobilspillet Fortnite er et mer tidsaktuelt eksempel på hvordan mikrotransaksjoner og oppsalg inne i applikasjonen kan gi enorme inntekter. Spillet ble lansert i 2017 og har i dag 125 millioner brukere (!). Det har rett og slett blitt et kulturfenomen.

– Spillet er helt gratis, men du har også muligheten til å betale ekte penger for nye våpen, nye modeller på karakteren din og liknende. Det er helt hinsides hvordan de tjener penger. Bare i juni omsatte de for 75 millioner dollar bare i USA. Det er så genialt og funker som pokker, sier Karlsen.

For mange foreldre er nok Fortnite et kjent navn, kanskje særlig dansen alle barn holder på med der de veksler armer og hofter – også kalt «flossing». Dette er en «Fortnite-dans» som kommer fra spillet. En enkel, men effektiv måte å markedsføre seg selv uten å pushe produktet i seg selv.



Langsiktighet er nøkkelen

– Oppsummert kan vi si at disse gratisappene har en langsiktig strategi for å tjene penger, men dropper kortsiktig gevinst for å bygge antallet brukere?

– Ja, absolutt. De fleste apper i dag er gratis, og du skal få lyst til å betale for hele produktet.

Og når det kommer til disse «forstyrrende» bannerannonsene i applikasjonene er Karlsen overrasket over at enkelte annonsører faktisk velger bruke markedsføringskroner på det.

– Bannerannonsene konverterer ikke. For brukerne er disse kun forstyrrende og irriterende og som annonsør stiller du deg i veien. Det er rett og slett dårlig reklame for bedriftene.

Les også: 

Skyggesidene ved de digitale plattformene

Delingsøkonomi – Den nye fremtiden?

Om Tinder og Fortnite


Om Tinder og Fortnite


Tinder er en datingapp som har som mål å gjøre det enklere å møte nye mennesker i nærheten. Det er datinggiganten Match Group som eier Tinder, og morselskapet hadde et driftsresultat på 150 millioner dollar, ca. 1,2 milliarder kroner, i andre kvartal i år.

Fortnite er et bygge- og actionspill som finnes både for PC og mobil. Spillet har blitt et fenomen og fenger både voksne og barn og har rundt 125 millioner spillere. Mobilapplikasjonen ble lansert i år og i løpet av 90 dager tjente de svimlende 100 millioner dollar på 90 dager.


Hva synes du om denne saken? Del dine meninger om #forvaltningsbloggen på Facebook og Twitter!

Motta nyheter fra Forvaltningshuset!

Få unik innsikt og hold deg oppdatert på markedet.

x