fbpx

Hvordan snu opp ned på en dårlig arbeidsdag?

Fem gode tips for å takle en regnværsdag

Det er ikke mange som spretter opp av sengen full av energi om morgenen. De aller fleste dager handler ofte om å komme seg gjennom dagen på en verdig måte. Kanskje opplever du dager hvor du rett og slett skulle ønske du aldri dro på jobb.

Alarmen går av for sent. Hodet verker og kroppen kjennes som den er blitt truffet av en semitrailer. Du kommer på jobb, klar med den siste innleveringen, så krasjer datamaskinen fullstendig. Sjefen roper på deg, hvor er rapporten du skulle levere? Klokken minner deg høflig på at arbeidsdagen kun har vart i to timer.

Alle har slike dager fra tid til annen, man føler kanskje at det er ens egen feil, men slik er det ikke. De fleste dagene er slike stressende situasjoner ute av din kontroll. Man kan derimot følge med, akseptere og snu om på reaksjonene man går og føler på. For å komme i gang, prøv disse fem tipsene for hvordan man skal kunne klare å takle en dårlig arbeidsdag.

Eliminere arbeidsrelatert stress

Vil du vite hva som er den største årsaken for stress blant amerikanere? Jobbstress. I dag, sliter 65 prosent av amerikanere med jobbrelatert stress, mens en tredjedel må slite med kronisk arbeidsrelatert stress.

Hva er viktig? Hva er ikke viktig? Begynn alltid med de enkleste oppgavene, for å bygge opp selvtilliten igjen og kom deg inn i en produktiv sinnstilstand. Lag nye deadlines som er realistiske å nå. Og, hvis du strekker strikken for langt, vurder å snakke med sjefen din om å redusere arbeidsmengden du sitter fastlåst med.

Kommuniser med sjefen

Sjefen din har mest sannsynlig et overordnet ansvar og press som drysser ned på arbeidsmengden til de ansatte. Har sjefen din en dårlig dag, kan det faktisk stamme fra dårlig kommunikasjon dere imellom. For å bedre forholdet mellom deg og din sjef, kan du teste og kommunisere på en annen måte som matcher hans væremåte. Under finner du eksempler på fire forskjellige typer:

  • Analytisk: Denne typen foretrekker korrekte tall og konkluderende data. Man bør unngå vagt språk og være spesifikk samt tydelig når man snakker til en slik person.
  • Intuitiv: Denne sjefen fokuserer på det store bildet og har en tendens til å ikke fokusere på de små detaljene. De vet allerede svaret før de hører det. Gå rett på sak, gi en mer generalisert oversikt og avslutt med en solid konklusjon.
  • Funksjonell: Denne typen liker detaljer, tidslinjer, prosesser og velstrukturerte planer. De vil ikke gå glipp av noen av stegene, så vær sikker på at du er klar og konsis.
  • Personlig: Denne kommunikasjonstypen verdsetter å komme i kontakt på en emosjonell måte, i stedet for en kald dialog som fokuserer kun på harde fakta. De liker å gå dypt og finne frem til årsaken og liker mest sannsynlig å kjenne sine kolleger på en dypere måte.

Tren på å kommunisere slik sjefen din gjør. Ikke endre personligheten din væremåten totalt, fordi det er din personlighet som gjør deg unik. Å snakke på en annen måte enn du normalt ville gjort, er som å mestre et annet språk, som vil være til stor hjelp for deg i ulike situasjoner.

Under de verste stormene, er det best å holde seg ute av veien til sjefen, uansett hvem av dere som måtte ha en dårlig dag. Forhold deg profesjonell, punktlig og hold den verbale kommunikasjonen kort og politisk korrekt. E-post kan være den beste måten å kommunisere på under disse dagene, hvis man er nødt til å informere sine overordnede.

Fikk du med deg disse?

Slik får du bedre vaner

Fem avgjørende spørsmål i strategi

Unngå politikk på kontoret

Kollegadrama og kontorpolitikk kan også påvirke deg negativt. Når dramaet står på som verst, kan det være på tide å kontakte selskapets personalavdeling for å dele hvordan dramaet påvirker din egen arbeidskapasitet.

Uansett, gjør ditt beste for å holde deg unna. Du er tross alt ikke på videregående lengre, selv om dine kolleger ikke nødvendigvis har fått det med seg. Hvis de likevel prøver å dra deg med inn i dramaet, så er det bare å ikke la de gjøre det. Hvis du føler deg fristet, kan du holde disse reglene tett til brystet:

  • Ingen utblåsninger mens du er på jobb
  • Når du føler deg frustrert, vent med å svar. Ikke bli passiv-aggressiv
  • Hvis du føler deg klar for det, prøv å snakke med kollegaen din om hvordan de negativt påvirker arbeidet ditt
  • Slutt å sladre. Si «Unnskyld, dette kan jeg ikke hjelpe deg med.» Si at du har en deadline og kom deg tilbake til arbeidet

Å holde seg borte fra kontordramaet vil hjelpe deg med å fokusere på jobben du skal gjøre og samtidig få deg til å se bra ut foran resten av firmaet.

Ta hånd om personlige problemer

Balanse i arbeidslivet handler om å holde privatliv og arbeidsliv separat, ikke sant? Nei, ikke akkurat. Dårlige nyheter kan lett vippe deg av pinnen, og det kan være tøft å holde seg fokusert når man føler at alt er snudd på hodet.

Spør deg selv om du kan kjempe deg i gjennom det, eller om du trenger en dag for å hvile. Du behøver ikke å dele alt med sjefen eller personalavdelingen, men spør om du kan flytte på noen av oppgavene dine eller å ta en halv dag fri på grunn av de dårlige nyhetene du mottok.

Hvil når du er syk

Når høst og vinter slår seg vrang, så kan sykdom komme snikende på veldig raskt.  Hvis du ikke da tar vare på deg selv eller tar en dag fri, så kan sykdomstiden strekke ut mye lengre.

Hvis du absolutt må jobbe, bør du holde deg unna dine arbeidskolleger og medbringe nødvendige ting som hjelper mot feber, hoste og rennende nese. Fortell dine kolleger at du er syk. Å kommunisere gjennom e-post og telefon er også en hjelpsom taktikk. Ikke gå ut i fra at din sjef ikke vil gi deg halve dagen fri. Spør.

Hvis du føler deg helt forferdelig, ta en sykedag. Det er bedre for deg og dine kollegers helse.

Husk, i de fleste tilfeller er omstendighetene rundt en dårlig dag ute av din egen kontroll, alle har en dårlig dag iblant. Få deg selv til å akseptere dette. Ta et steg tilbake, husk å puste og fokuser på å starte på nytt.

___

Husk å følge Forvaltningshuset på sosiale medier: FacebookInstagramLinkedin og Twitter.

Motta nyheter fra Forvaltningshuset!

Få unik innsikt og hold deg oppdatert på markedet.

x