fbpx

Hvordan finne tid og motivasjon til trening?

Endelig er sommersesongen her, en herlig årstid når det gjelder utendørstrening. Dagene er lengre, og mulighetene vi har til å gjøre morsomme fysiske aktiviteter er mange. Vi kan løpe på tørre stier i skog og mark, sykle på landeveien og i terrenget, legge ut på svømmeturer i sjøen eller i et tjern, spille sandvolleyball med gode venner, klatre, padle, spille fotball osv. Mulighetene er mange, men det viktigste, hvis målet er å komme i bedre form, er å finne aktiviteter som gjør at du får lyst til å trene. Ikke bare fordi det gir deg fysiske gevinster, men også fordi det gjør deg glad. Finner du den eller de aktivitetene som har den effekten på deg, så vil motivasjonen komme av seg selv.

Trude Wermskog Stormo
Trude Wermskog Stormo

Trude Wermskog Stormo er en stor treningsentusiast, med et spesielt stort hjerte for triatlon. Hun har, sammen med mannen sin Lars Petter Stormo, deltatt i en rekke triatlonkonkurranser, blant annet VM i Ironman på Hawaii i oktober 2018.

Hva er Ironman?

Hvis du ikke er kjent med hva et Ironman-triatlon er, så består det av 3.800 meter svømming, 180 kilometer sykling før det avsluttes med 42.2 kilometer løping (maratondistanse). Med andre ord så vet Trude godt hva hun snakker om, og hun har lagt ned svært mange treningstimer de siste årene.


Les også: Invitasjon til FH Triatlon torsdag 13. juni (både Trude og Lars Petter deltar også)


Her er Trudes tips til hvordan du kan komme i gang med trening og opprettholde det:

  • Finn ut hva du liker å gjøre

Det er ingen tvil om at mange synes det er vanskelig å komme i gang, og ikke minst motivere seg til å fortsette. Da kan det være lurt å spørre seg selv hvorfor du har sluttet, slik at du ikke gjør det samme en gang til. Still deg selv følgende spørsmål: Hvilken aktivitet passer for meg? Hva gjør meg glad og sulten på mer? Prøv gjerne litt ulike aktiviteter, før du bestemmer deg for hva som er den rette treningen for deg.

Trude og Lars Petter på treningstur
Trude og Lars Petter på treningstur
  • Sett deg realistiske mål

Begynn i det små, og trapp gradvis opp treningsmengden. Det å sette seg delmål er en fin vei mot ditt store hovedmål, enten det er å bli sterkere, slankere eller mer utholdende.

  • Prioriter trening

Finn tid ved å prioritere trening fremfor noe annet. Kan du droppe å se på TV etter middag et par ganger i uken og heller ta en tur ut for å trene? Eller hva med å legge seg litt tidligere og stå opp en halvtime tidligere, slik at du får en kickstart på dagen med favorittaktiviteten din? Har du mulighet til å sykle eller løpe til jobb? Eller kanskje du kan bli med ungene å spille fotball på løkka? Det finnes tid, men du må kanskje prioritere litt annerledes.

  • Vær litt gal!

Tør å presse deg ut av komfortsonen din når du trener. Det er der du oppnår forbedringer, i tillegg til at du får økt selvtillit og blir mer motivert av å våge mer eller pushe mer enn du trodde var mulig. Ingenting slår mestringsfølelse – selv i voksen alder.

Trude svømmer
  • Varier aktivitetene

Variasjon er positivt både for motivasjonen og kroppen, og du får brukt ulike muskelgrupper. Noen aktiviteter er det enklere å få tid til i ukedagene, mens helgene ofte gjør det mulig å finne på ting som krever mer tid. Legg gjerne opp til en familieaktivitet som klatring, padling, svømming i en svømmehall eller en lengre skogstur i helgene.

  • Tenk positivt

Ikke tenk stygge tanker om kroppen din, prestasjonene dine eller trening. Se for deg målet ditt, og fokuser på det. Tenk på den gode følelsen du får når du er i gang, og ikke minst etterpå!

  • Før treningsdagbok

Du kan føre treningen din på en enkel notisblokk, på mobilen eller på PC-en. Det finnes mye motivasjon i det å kunne gå tilbake og se hvor mye og hva du har trent de siste ukene/månedene. Er målet bedre kondisjon, kan du f.eks. skrive opp tiden din på en testrunde du selv lager og gjøre en re-test noen uker senere. Forbedringer gir en skikkelig boost for motivasjonen. Svært mange lar seg motivere av ulike treningsapper. En svært populær app er Strava. Med denne treningsappen kan du logge din egen trening og samtidig følge andre.

  • Ta med treningstøy på ferie

Ved å legge ut på en løpe- eller sykkeltur på et ukjent sted, blir økten som en ferieutflukt med treningsutbytte som bonus. I tillegg er treningsturer på et ukjent sted en perfekt måte å oppdage et nytt område på. Lurer du på hvordan utsikten er på toppen av fjellet bak hotellet? Ta på deg joggesko og finn ut av det. Sjekk også om det finnes andre aktiviteter på feriestedet du kan teste. Mange hoteller, i Norge og i utlandet, leier ut utstyr og tilbyr morsomme kurs innen ulike utendørsaktiviteter. Mange hoteller kan også tilby flotte treningsrom med vekter og ulike apparater.

Lars Petter Stormo målgang
Lars Petter Stormo målgang
  • Belønn deg selv når du når et mål!

Det kan være en motivasjonsfaktor å unne seg noe fint (f.eks. nye joggesko) når et delmål eller hovedmål er oppnådd!

Vi ønsker alle en god og aktiv sommer, full av fantastiske opplevelser. Gi gass på trening og ha det gøy!

Motta nyheter fra Forvaltningshuset!

Få unik innsikt og hold deg oppdatert på markedet.

x