fbpx

Slik bør arbeidsgivere tilrettelegge for nye generasjoner

Frykt ikke endringer, forbered deg i stedet.

Generasjon Y, også kalt Millennials, er ikke en klart definert gruppe, men er gjerne individer født mellom 1983 og 1999. Disse har sannsynligvis ikke opplevd en verden uten internett, og er en svært attraktiv målgruppe for annonsører, medieselskaper og ikke minst, handelsnæringen.

Denne generasjonen sjekker mobilen utallige ganger daglig og leser gjerne nyheter via sosiale medier. Så hvordan skal arbeidsgivere tilrettelegge for sine nye ansatte fremover? Man bør også tenke på den nyeste og kanskje mest viktigste generasjonen Z.

Tidligere var det et helt liv mellom hver generasjon. Nå er det bare ti år, nesten mindre. For det er også store forskjeller mellom de eldste og de yngste innen hver generasjon.

Introduksjon til siste tre generasjoner:

Generasjon X:

Generasjon X, også kalt (post boomers og slacker-generasjonen), er en betegnelse på som blir brukt om generasjonen født omtrent mellom 1965 og 1979. Slutten av andre verdenskrig og etterkrigstiden førte til en massiv økning i fødselsrate blant den vestlige befolkningen.

Deres foreldre jobbet mye, derfor er denne aldersgruppen veldig familieorientert.

Generasjon Y:

Generasjon Y, eller millenniumsgenerasjonen (etter engelsk Millennials) er et begrep som brukes om generasjonen født mellom begynnelsen av 1980-årene og midten av 1990-årene, dvs. den generasjonen som var barn og ungdommer på slutten av 1990-årene og begynnelsen av 2000-tallet, rundt årtusenskiftet.

Generasjon Z:

Generasjon Z er ungdommer som er født etter 1995. I motsetning til generasjonene før dem, som vokste opp med begrenset tilgang til TV-kanaler, mobil og internett, så er denne gjengen overeksponert for innhold i alle kanaler og på alle plattformer.

Det er ikke spesielt viktig hvor du plasserer skillene mellom generasjonene millennials og den nye generasjonen Z. Det som er viktig er å gjenkjenne de kulturelle forskjellene mellom disse generasjonene; og, hvis du er en arbeidsgiver, tilpasse seg disse forskjellene.

Små tiltak kan gjøre underverker

Arbeidsgivere og Millennials

#1: Åpen kommunikasjon på digitale flater

Den beste måten å forstå de nyeste generasjonene på, er å direkte spørre om hvilke motivasjoner de har for jobb og livet generelt. Heldigvis, elsker millennials både og gi å motta tilbakemeldinger.

Studien fra PwC’s “Millennials at Work” identifiserer behovet for detaljerte og regelmessige tilbakemeldinger. Dette har en klar sammenheng med notifikasjoner og engasjement mange møter på sine personlige profiler på sosiale medier. Studien fant ut at kun en prosent av millennials som de kartla; har kommunisert at de ikke bryr seg om feedback. Dette betyr at en halvårlig gjennomgang med en ansatt i bedrift på langt nær ikke er nok.

Å implementere et automatisert system for alle ansatte, hvor man kan gi feedback i «real time» – bør være en stor prioritert for alle typer bedrifter. Millennials og «ikke Millennials» vil stråle ved å få flere annerkjennelser for arbeidet de legger ned. Både positive og negative tilbakemeldinger trigger følelser hos mennesker, og igjen vil det virke positivt på arbeidsmotivasjonen til de ansatte.

Les også: 

Delingsøkonomi – Den nye fremtiden?

Antrekk og klokker – hvordan matcher man riktig?

#2: Omfavn fleksitid

Millennials kommer til å jobbe hardt for deg – mot at de mottar frihet og fleksibilitet. De føler ikke at store mengder arbeid burde ofre fritiden deres, selv om det fører til kompensasjoner slik som avspasering og overtidsbetaling. PWC NextGen study konkluderer med at arbeids/livsbalanse er en av de viktige årsakene for hvor lenge ansatte blir værende i en bedrift.

I denne tidsalderen finnes det ingen unnskyldning for ikke å ha en fleksibel arbeidskultur – de fleste ansatte kan ha tilgang til sitt arbeid fra hvor som helst i verden, og Millennials mener spesielt at deres arbeidsresultater er viktigere enn de timene de legger inn på kontoret.

Og de tar ikke feil; fleksibel arbeidstid forbedrer organisatorisk ytelse, oppfordrer til ansvarlighet, øker livssyklusen for de ansatte i bedriften og øker den personlige trivselen.

Forskning viser at medarbeideres lykke korrelerer direkte i samsvar med de resultatene bedriften yter, det er derfor svært viktig å være kreativ med arbeidsplassen og hvordan man setter opp de daglige gjøremålene for sine medarbeidere.

#3: Utvikle bedriftens teknologi kontinuerlig

Som den første generasjonen født inn i den digitale tidsalderen, er tilgang til de beste verktøyene og teknologien på arbeidsplassen svært viktig. Selv om tidligere generasjoner har hatt større behov for ansikt til ansikt-interaksjon; har det nå endret seg til skjerm til skjerm-kommunikasjon.   

Mange arbeidsgivere har opp i gjennom årene bannlyst bruk av Facebook i arbeidstiden, disse dagene er forhåpentligvis over nå. Man kan ta i bruk sosiale medier på mange smarte måter, slik som å bygge en arbeidsgruppe kun for de ansatte på Facebook. Dette vil øke tillitt og engasjere flere i bedriften til å kommunisere gjennom teknologi.

Femtini prosent av besvarelser i en undersøkelse gjort av Caixa Bank Research, viser at flertallet mener at et innovativt selskap med teknologi-positiv kultur i bedrift er positivt når de vurderer en ny jobb, og en tredjedel tror at det å ha tilgang til teknologi i arbeidstiden vil øke produktiviteten. En tredjedel av europeiske Millennials bruker internett til å søke etter jobber, sammenlignet med atten prosent hos generasjon X og fire prosent hos baby boomers (generasjonen før X).

Bortsett fra å møte forventningene til den nye generasjonen med ansatte, vil det å tilby riktig teknologi øke effektivitet og fleksibilitet for både samarbeid og gjennomføring. Man bør også vurdere å sette opp retningslinjer for sosiale medier på jobben, for eksempel. En studie fra Pew Research Center fant ut at ansatte bruker sosiale medier i arbeidstiden av ulike årsaker, blant annet for å løse arbeidsrelaterte problemer og styrke faglige forbindelser, og femtiseks prosent mener at deres bruk av sosiale medier forbedrer deres profesjonelle ytelse.

#4: Skap et engasjerende arbeidsmiljø

Bedriftens kultur er uløselig tilknyttet til Millennials følelse av lojalitet og generell trivsel på arbeidsplassen. Viktigst, viser NextGen-studiens funn at det som driver de ansatte mest er den emosjonelle tilknytningen man har til sin arbeidsgiver og arbeidssted.

For det første er millennials lykkeligere i team-orienterte kulturer som innlemmer deres nettverk av arbeidskollegaer, mentorer og team. Majoriteten av denne generasjonen ønsker å se på sine kollegaer som sin andre familie. De ønsker samfunnsorienterte, sosiale arbeidsplasser, hvor de er mer produktive. Effektivt samarbeid korrelerer med produktivitet, arbeidsplasseffektivitet og forretningsresultater, og er en viktig faktor for innovasjon.

For det andre; Millennials mener at det å være lidenskapelig opptatt av jobben sin er viktigere enn lønn, og ønsker faktisk å bidra i jobben man gjør.

Ifølge Wells Fargos Millennial Study, sier nittifire prosent at å ha en jobb med mening er et viktig aspekt i livet. En studie fant ut at sekstifire prosent av Millennials sa at de helst ville tjene 40 000 dollar i året på en jobb de elsker enn 100 000 dollar i året på en jobb de føler er kjedelig.

Hjelp dine ansatte med å trives, gi de oppgaver som får de til å gløde!

Det tredje punktet, er viktigheten med å engasjere seg i sosiale problemer Millennials bryr seg om. Deloittes Millennial Survey 2018 fremviste at Millennials er mer lojale mot arbeidsgivere som engasjerer seg i sosiale problemer slik som likestilling, korrupsjon og klimaendringer. Nesten to tredjedeler av milliennial-ansatte sier de ønsker at arbeidsgiveren skal bidra med sosiale eller etiske problemer i samfunnet, som de synes er viktige å belyse.

Å adressere samfunnsproblemer korrelerer positivt for de ansattes følelser, og gir et sterkere ønske om å forbli hos arbeidsgiver lengre.  Videre, så er Millennials mer positive når de kan bli personlig engasjert på arbeidsplassen, som gjør at de føler at de utgjør en forskjell i verden.

Les også:

Eksponentiell teknologi – vil verden se slik ut om fem år?

Vil disse jobbene utgå fra fremtidens næringsliv?

#5: Frykt ikke endringer, forbered deg i stedet!

Deloitte’s Millennial Survey rapporterer at unge profesjonelle nå faktisk er mindre tilbøyelige til å forlate sikkerheten i jobbene sine, og er mer lojale enn i 2016. Ifølge forskningen fra US Department of Labor er millennials like lojale som generasjon- X-arbeidere var på samme alder.

Likevel forventes det at millennials blir å bytte jobb ofte, og vil bli fristet til å gjøre det hvis arbeidet man har tatt på seg ikke lever opp til forventningene sine. I stedet for å frykte dette, bør man være klar for det, og til og med støtte dette. Man må være åpen om muligheten for at ansatte vil forlate jobben sin. Da er det derfor viktig å forsikre de om at de kan snakke om det til sine ledere og at dette er en samtale som begge parter kan dra nytte av.

Til syvende og sist er det viktig å huske på når man administrerer Millennials, at kommunikasjon er alfa omega. En Millennials arbeidsplass må kommunisere om alt, fra selskapets verdier til karriereutvikling, og bør la sine ansatte få ytre sine meninger i åpne forum. På denne måten kan en bedrift kontinuerlig utvikle seg og tilpasse medarbeiderbehov ved å lære av hverandre.

Hvis generasjonen Millennials blomstrer, vil vi alle lykkes!

Liker du #forvaltningsBloggen? Følg oss på Facebook og Twitter for å få med deg våre siste nyhetssaker!

Motta nyheter fra Forvaltningshuset!

Få unik innsikt og hold deg oppdatert på markedet.

x