fbpx

Har du hørt om FAANG?

FAANG-selskapene - Facebook, Amazon, Apple, Netflix og Google - er i ferd med å ta over verden. I denne artikkelen redegjør vi for hvorfor.

FAANG er en samlebetegnelse på de fem, største teknologi-selskapene i verden: Facebook, Amazon, Apple, Netflix og Google.

– Alle selskapene har til felles at de er amerikanske, globale i sin natur, har enorm omsetningsvekst og flere milliarder brukere over hele verden, sier seriegründer og ekspert på digital markedsføring, Even Aas-Eng.

Holberggrafene illustrerer hvordan de fem FAANG-aksjene er verdt mer i markedsverdi enn alle børsnoterte selskaper i Norden + det norske oljefondet til sammen.

Hva gjør disse selskapene så store?

FAANG-selskapene viser bredden i den amerikanske teknologisektoren: Facebook og Google revolusjonerer kommunikasjon og reklame, Amazon varemarkedet, Apple elektronikk, og Netflix underholdning og konsum av levende bilder.

Alle disse selskapene er i ferd med å bli, eller har blitt, en del av milliarder av menneskers digitale infrastruktur, sier Aas-Eng.

Seriegründer og ekspert på digital markedsføring, Even Aas-Eng.


FAANG-selskapene er med andre ord langt mer enn sterke merkevarer. Selskapene fører verdenssamfunnet sammen på en måte man aldri har sett maken til.

Dessuten opererer aktørene i en global og digital “winner takes it all”- økonomi. Samtlige av selskapene har oppnådd svært dominerende globale posisjoner.

– Google har mer eller mindre monopol på det globale søkemotormarkedet, med unntak av i Kina og Russland, hvor lokale aktører dominerer. Facebook med sine plattformer Instagram og WhatsApp er totalt dominerende innenfor sosiale relasjoner. Det er rett og slett helt sprøtt, sier Aas-Eng.

Har FAANG-selskapene fått en urokkelig posisjon?

Det er ingen tvil om at FAANG-selskapene har gjort livene enklere for folk flest. Ifølge Aas-Eng er alle disse selskapene mer eller mindre urokkelige i sin posisjon.

– Det er ingenting som tyder på at FAANG-selskapene har noen form for seriøs konkurranse der ute. Det betyr ikke at nye selskaper ikke vil etableres og få en tilsvarende posisjon – men jeg tror ikke det vil skje på bekostning av disse selskapene i nær fremtid.

I dag diskuteres nødvendigheten av å regulere FAANG-selskapene gjennom statlig makt. Det sier litt om hvor langt disse aktørene har kommet, og hvilken posisjon de har befestet.

– FAANG-selskapene blir ikke nødvendigvis nøytralisert av marked. Det er svært vanskelig å rokke ved så sterke posisjoner. Et godt eksempel er tilfellet med Snapchat. Facebook så en farlig konkurrent i Snapchat, og prøvde å kjøpe selskapet. Da Snapchat avslo, lagde Facebook en kopi av Snapchat på Instagram. I dag vokser Instagram stadig, mens veksten til Snapchat har stagnert, sier Aas-Eng.

Bare starten

De globale teknologigigantene er definitivt her for å bli, mener Aas-Eng. Og snart vil de få selskap av flere, tror han.

Det amerikanske hegemoniet vil trolig møte kraftig konkurranse globalt av asiatiske handelsselskaper og tjenester som AliBaba og Tencent. Begge selskapene er fremdeles regionale i sin natur, men potensielle globale aktører, forteller Aas-Eng.

Tesla blir også trukket frem som en aktør som kan få global innflytelse.

– Tesla vil kunne få en sterk posisjon innenfor dagens bilmarked, og fremtidens autonome kjøretøy. Men det mest interessante med Tesla er at de på mange måter lager et komplett økosystem for energi gjennom sine batterier og solcellepanel. Forbrukerne kan rett og slett gå off the grid. Det betyr at selskapet ikke lenger bare er en merkevare, men en infrastruktur.

– Før vi vet ordet av det er Tesla blitt infrastrukturen for energi.

Motta nyheter fra Forvaltningshuset!

Få unik innsikt og hold deg oppdatert på markedet.

x