fbpx

En forretningsmodell (utelukkende) for dårlige tider

Forbedring av marginene i gode økonomiske tider er en krevende øvelse

Vi ser ofte etter forretningsmodeller som tåler dårlige tider. Tradisjonelt har man gjerne sett på helsesektoren og konsumentvarer (mat, drikke, husholdningsvarer osv.) som sektorer som er lite følsomme for konjunkturer, og derfor står seg relativt godt i nedgangskonjunkturer. I den senere tid kan det imidlertid se ut som det er kommet inn noen andre selskaper som absolutt ikke er hva man ville tenke på i denne sammenheng.

Flyselskaper anses gjerne som noen av de mest konjunkturutsatte selskapene man kan finne. Dårlige tider reduserer flytrafikken, både blant vanlige reisende, da flyreiser for dem ikke er noe man absolutt må bruke penger på, og for forretningsreisende siden lavere aktivitet minsker behovet for å reise i embeds medfør. Innen flytrafikk har noen av de mest suksessrike selskapene de siste 15 årene vært de såkalte lavprisselskapene som Norwegian, easyJet og Ryanair. Særlig Ryanair synes å ha hatt en uvanlig fremgangsrik forretningsmodell på tross av finanskrise og Eurokrise de siste 10 årene. Nå ser det imidlertid ut til at Ryanair har støtt på tøffere tider.

Les også: 

Hvordan bør du spare til barna?

Påvirker hjernen investeringsbeslutningene våre?

Ikke bare har aksjekursen begynt å bakke for Ryanair. Også resultatene begynte å falle i regnskapsåret som ble avsluttet 31. mars 2018, og de ser ut til å bli svakere i årene fremover. Med unntak for året 2009, da den vestlige verden gjennomgikk sitt største økonomiske tilbakeslag siden 2. verdenskrig, så er fallende resultater nesten ukjent for Ryanair siden oppstarten. I 2009 ble man «tatt på senga» som de fleste andre gjennom at man hadde satset på en kraftig kapasitetsøkning, og da finanskrisen slo til ble man tvunget til massive priskutt for å fylle flyene opp til drøye 80 % som var ganske bra den gang. En slik kapasitetsøkning ligger ikke inne nå, og for tiden fyller man faktisk flyene opp til 95 %. Likevel faller resultatene.

Utvikling i aksjekurser for Ryanair siden 2010 (i EUR)
Utvikling i aksjekurser for Ryanair siden 2010 (i EUR)

Det er en del ting som tyder på at Ryanairs forretningsmodell ikke er helt satt opp for veldig gode økonomiske tider. Dette gjelder nok mange lavprisselskaper, men Ryanair er trolig ekstraordinær, hvor de gode tidene ser nå ut til å innhente Ryanair. Forretningsmodellen går nettopp ut på å bruke pris og markedsføring for å fylle flyene til nær sagt siste sete. Vel så viktig er imidlertid kostnadene. Ryanairs modell har hele tiden vært å være ekstremt gjerrige på alle driftskostnader. Det har også medført at man hele tiden har investert i de nyeste flyene for å holde driftskostnader, til blant annet drivstoff, nede på et minimum. Norwegian har også lagt seg på samme linje de siste årene, men Ryanair har vært langt mer forsiktige med å bruke gjeld til å finansiere ekspansjonen enn deres norske konkurrent har vært.

Les også: 

En gladnyhet for private aksjeinvestorer

Bør du investere i sekundærbolig eller aksjefond?

Under dårlige tider var det relativt enkelt å presse priser på alt fra flyplassavgifter til innkjøpte tjenester. Og ikke minst var det i kjølvannet av finanskrisen og Eurokrisen mulig å spille ansatte over hele Europa ut mot hverandre, og dermed klarte man å presse lønningene til flyvende personell veldig langt ned. Nå er tidene bedre. Etterspørselen etter nær sagt alt er høyere, og leverandører og flyplasser trenger ikke å gi etter for Ryanairs prispress på samme måte lenger. Og fremfor alt har de ansatte blitt vesentlig tøffere med en rad av streiker i ulike land de siste månedene. Dette har medført at Ryanair har vært tvunget til å gi etter i lønnsforhandlinger på en ganske annen måte enn hva de noensinne tidligere har måttet. Det er disse kostnadsøkningene det ikke ser ut til at Ryanair vil klare å få tilbake gjennom økte priser fordi konkurransen fra andre flyselskaper fortsatt er knallhard. Alle flyselskaper synes å møte de samme utfordringene som Ryanair, men endringene ser ut til å bli mer markert for Ryanair enn for de andre. Michael O’Leary, og de andre i Ryanair, ser ut til å funnet en driftsmodell som fungerer for aksjonærene i økonomisk relativt svake tider (så lenge det ikke blir økonomisk kollaps), men som tåler økonomisk sterke tider langt dårligere.

Finnes det andre slike forretningsmodeller der ute? Nja, kanskje det. Forrige uke ble Amazon tvunget til å heve sine minstelønninger med 100 %!

Motta nyheter fra Forvaltningshuset!

Få unik innsikt og hold deg oppdatert på markedet.

x