fbpx

Elbil-revolusjonen

Er Norge en prøvekanin for elbilprodusenter?

Norge har, takket være en svært gunstig avgiftspolitikk, fungert som en prøvekanin for elbilprodusentene. Men vi står nå foran den virkelig store elbilrevolusjonen i verden.

Under en tur til Kina ble jeg overrasket over antallet Teslaer som rullet rundt i hovedstadens gater. En annen observasjon var at så godt som alt av motoriserte to- og trehjulinger var batteridrevet. Tesla holder nå på å bygge verdens største elbilfabrikk ved Shanghai. Kina er verdens største bilmarked, og ikke uventet, verdens største elbilmarked. Omtrent halvparten av alle elbiler (i bred forstand, altså inkludert plug-in hybrider) som ble solgt i 2017, ble solgt i Kina. I 2016 doblet salget av elbiler seg i Kina i forhold til året før, og selv om det ble solgt over 800 000 elbiler i Kina, utgjorde dette bare drøye 3 % av salget i verdens største bilmarked. En annen viktig statistikk i denne sammenheng er at samtlige 20 modeller på bestselgerlisten for elbiler i Kina, er det kinesiske bilprodusenter som står bak.

Vi har sett det innenfor flere andre bransjer, og det er bare starten. Kinesiske bedrifter med et stort og lønnsomt hjemmemarked i ryggen søker seg ut i verden. Innenfor bilindustrien så vi dette når Geely kjøpte Volvo Personvagnar AB i 2010. I fjor sommer annonserte Volvo at alle deres nye modeller fra 2019 ville være elektriske, altså enten hybrider eller helt elektriske.

Les også: 

Party á la 1989

Nå er det 170.000 dollarmillionærer i Norge

Rentes rente-effekten – den sterkeste kraften i universet?

Premium-markedet

Volvo tilhører det man kaller premium-markedet. I dette segment ser vi at salget av helelektriske biler og plug-in hybrider øker kraftig. Nye modeller som enten har ankommet eller er under utvikling er Tesla Model 3, Audi Q6 (?), Volvo XC60, XC90 og S90, Porsche Cayenne Hybrid og Jaguar I-Pace. BMW har snart 12 modeller som er venter skal utgjøre oppimot 25 % av salgene i løpet av få år, og har innen 2015 planer om å ha 25 ulike elektriske modeller.

Den internasjonale konsulentbedriften PA Consulting rangerte nylig de store bilprodusentene etter hvor godt posisjonert de var foran denne elbil-revolusjonen. Det var Mercedes-Benz som lå best an, foran BMW og den fransk-japanske gruppen Renault/Nissan/Mitsubishi. Mercedes har et uttalt mål om at alle modeller skal finnes i en elektrisk utgave og har planlagt et nytt varemerke for dette, EQ. Planen er at første bil under dette merke skal komme i produksjon til neste år.

Det er altså spennende tider og forbrukerne må venne seg til at man må stoppe for å lade på langtur, i stedet for å fylle bensin eller diesel. Mange velger nok en plug-in hybrid fordi de frykter ladeproblemer og rekkeviddeangst, men trolig er plug-in et markedssegment som bare vil finnes i en overgangsperiode.

Teknologi-gigantene

Men de kanskje mest spennende modellene kommer fra en annen bransje. Ryktene sier at Apple siden 2014 har hatt flere hundre ansatte i sving i et prosjekt som under navnet Project Titan skal utvikle det som man kunne ha kalt iCar. Det er mye hemmelighold knyttet til dette, men mye tyder på at denne bilen vil kunne være selvstyrt. For få uker siden kom det rykter om at man hadde besluttet å begrense seg til utvikling av programvare for selvstyring av biler. Det vil i så fall bety at man trenger en partner i utviklingsarbeidet. Per i dag pågår testingen med Lexus SUVer.

Når det gjelder Google har de kommet lenger, også når det gjelder å kommunisere til omverden hva prosjektet går ut på. Googles morselskap, Alphabet, eier Waymo som utvikler og teste teknologi for selvstyring av biler, og har en egen liten bilmodell. Som en kuriositet kan det nevnes at Waymo har bestilt hele 20 000 Jaguar I-Pace som gå i en form for taxi-drift i Phoenix, Arizona fra 2020 – uten sjåfør!

Les også: 

Party á la 1989

Nå er det 170.000 dollarmillionærer i Norge

Rentes rente-effekten – den sterkeste kraften i universet?

Visjonen blir virkelighet

Det er noen år igjen til selvkjørende, elektriske biler dominerer bybildet. Men det er også slik at det som før ble betraktet som en futuristisk visjon nå har blitt en utviklingstrend. Vi er på vei!

Motta nyheter fra Forvaltningshuset!

Få unik innsikt og hold deg oppdatert på markedet.

x