fbpx

Dette bør du se etter dersom du vil investere i en gründerbedrift

Investere i oppstartsbedrift?

Hvem skulle vel ikke ønske at de i 2004 hadde investert i en liten oppstartsbedrift ved navn Facebook?

Invester i teamet

De siste årene har det blomstret opp et bugnende gründermiljø i Norge, og stadig flere kaster seg på bølgen og starter bedrift. De første årene er kritiske, og mange innser at det kanskje ikke var så enkelt som de så for seg. Kjetil Holmefjord, Partner i StartupLabs investeringsfond forteller at de aller fleste gründerselskaper mislykkes i løpet av sine fem første leveår. Likevel er det noen som lykkes, langt over hva de hadde drømt om at var mulig. Og er du tidlig ute som investor kan dette være ditt livs investering.

StartupLab investerer i oppstartsbedrifter, ofte før noe form for produkt eller tjeneste er lansert. Holmefjord forteller at de har flere kriterier de nyfødte selskapene må innfri for å kunne være en del av oppstartsmiljøet, men at det aller viktigste er menneskene bak ideen.  

– Vi ser etter miljøer innenfor teknologi- og produktbransjen som har forutsetninger for å løse problemene de har satt seg fore, forteller han.

Les også: 

Eksponentiell teknologi – vil verden se slik ut om fem år?

Slik bør arbeidsgivere tilrettelegge for nye generasjoner

Erfaring øker suksessraten

Investere i oppstartsbedrift

Selv om drivkraften til gründerne er viktig i vurderingsgrunnlaget, er det også positivt å ha relevant bransjeerfaring.

– Mennesker som Mark Zuckerberg er ikke normalen, og de fleste store selskap blir ikke startet av mennesker som hopper av universitetet, sier Holmefjord. Hos StartupLab verdsetter de derfor erfaring i både fagfeltet og i bransjen gründerne ønsker å komme inn i, selv om det ikke er noe ufravikelig krav.

– Vi vurderer selskapene utfra om de har «Founder Market Fit», forteller Holmefjord. Med dette mener han om det er en match mellom gründeren(e) og markedet vedkommende ønsker å angripe, og om teamet er egnet til å angripe markedet.

– Det er en fordel om de har kompetanse om markedet. Hvis du skal løse et problem for regnskapsbransjen, er det jo klart at en som har jobbet i nettopp regnskapsbransjen i ti år har noen fordeler sett opp mot en som kommer rett fra skolebenken, sier han. Videre forteller Holmefjord at det paradoksale likevel er at noen av de aller største selskapene er startet av mennesker uten relevant bransjeerfaring.

– Det kan skyldes at de stiller spørsmålstegn ved det som for bransjen er etablerte sannheter, og på det viset klarer å utvikle radikalt forskjellige produkter og tjenester, sier han.

Les også: 

Over halvparten av dagens 10-åringer vil bli over 105 år gamle

Slik tenker du som en profesjonell investor

Ikke fall i styringsfella

Investere i gründerbedrift

I tillegg til å ha tro på teamet bak oppstartsbedriften mener Holmefjord det er en fordel at du som investor også har kjennskap og forståelse for markedet og tjenestene gründerne ønsker å utvikle.

– Det er alltid en fordel å velge et felt der du kan litt, og ikke minst har interesse av å lære mer om, sier han. Likevel er det lett å falle i styringsfella. Holmefjords råd er derfor å være observant på å se deg selv som en støttespiller og investor, ikke som en som formaner som gir instrukser.

– Ikke gjør noe som reduserer sannsynligheten for at oppstartsbedriften lykkes. Du investerer i selskapet, men du står ikke over det. Om du investerer i tidlig fase bør gründerne og teamet fremdeles sitte med en klar majoritet etter at du har gjort investeringen, for det er dem som skal bygge selskapet, forteller han.

Et siste bud fra Holmefjord er at dersom du ønsker å investere i oppstartsbedrifter bør du alltid investere penger du har råd til å tape. De aller fleste oppstartsbedrifter er som sagt dessverre ikke levedyktige etter fem år. Likevel er det dem som klarer det i så stor skala at du nesten ikke tror det er sant. Kanskje er det disse bedriftenes legender som lokker nye håpefulle ut i gründer-jungelen. Og for dem som skal lykkes er eventyret bare så vidt i gang.

Spørsmålet blir derfor – vil du investere i en gründerbedrift? Gi oss din mening på Facebook eller Twitter!

Motta nyheter fra Forvaltningshuset!

Få unik innsikt og hold deg oppdatert på markedet.

x