fbpx

Del 1: Funding av selskaper

Hva bør man tenke på?

Dette er den første av to deler i Forvaltningshusets artikkelserie om funding av selskaper. Marie Mostad deler sine erfaringer fra oppstartsfasen i gründerselskapet Inzpire.me. Husk å følge med videre – i del 2 tar vi for oss hva som kjennetegner et selskap i vekst, og hva som er hensiktsmessig å tenke på.

Det beste utgangspunktet for å starte et selskap, er villigheten til å betale for tjenesten selv, mener Marie Mostad.

Hun står bak gründerselskapet Inzpire.me – en raskt voksende nettside som kobler merkevarer og influencere sammen. Ordet influencer betyr “påvirker”, og blir ofte brukt om personer som tjener penger på å profilere ulike produkter i sosiale medier. Det kan være bloggere, vloggere, instagrammere, snapchattere eller youtubere. Influencere har gjerne bygget seg opp et stort publikum, og kan også kalles opinionsledere eller trendsettere.

– Jeg jobbet i en start-up i Boston da min gamle kollega Mats Lyngstad ringte meg på Skype for å pitche en idé. Jeg tenkte umiddelbart: Fy flate, det her kan bli noe.

Ideen rokket ved en problemstilling Mostad lenge hadde forsøkt å finne svar på.

– Jeg jobbet med marketing og influencere i jobben min. Jeg testet litt forskjellige verktøy, men fant aldri det jeg var ute etter. Problemet var at plattformene plukket ut influencerne for meg uten å forstå mitt brand. Jeg ønsket bare tilgang til alle influencerne slik at jeg kunne kunne plukke dem ut selv.

– Jeg sa til Mats: Hadde dette verktøyet eksistert, hadde jeg begynt å bruke det i morgen.

Dette er det aller beste utgangspunktet for å starte et selskap, mener Mostad. Har du selv en utfordring, og er villig til å betale for en løsning, er sannsynligheten stor for at flere vil gjøre det samme.

Under en middag i desember spurte Lyngstad om hun ville være med å utvikle ideen videre. Mostad nølte ikke et øyeblikk. Januar 2016 ble selskapet inzpire.me etablert.

Få produktet ut!

I oppstartsfasen hadde gründerduoen særlig ett mål: Å få produktet live – så tidlig som mulig.

– Vi spurte hverandre: Hva er det minste vi kan bygge som kan skape en reell verdi for kunden? Vi lagde rett og slett en miniversjon av selskapet vårt, forteller Mostad.

Gründerduoen satte seg en lanseringsdato, fikk litt drahjelp fra engleinvestorene Even Aas-Eng i Venture Factory og Tim Nilo, og satte i gang arbeidet.

To måneder senere, i mars 2016, var Inzpire.me lansert. Plattformen var langt fra ferdig, men det var også litt av poenget, forteller Mostad.

– Det er mange gründere som ikke ønsker å vise produktet til verden før det er helt ferdig, men det er faktisk det motsatte man bør gjøre.

–  Det sies at du har lansert for sent hvis du ikke er littegrann flau over det du pusher ut, sier Mostad.

Flere hundre brands registrerte seg allerede i startfasen, mye takket være presse, forteller hun.

– Det var en del byråer som kritiserte forretningsmodellen vår. Vi gned oss i henda og tenkte at denne kritikken var helt super. Hvis konkurrentene blir engstelige når man lanserer noe, da er man inne på noe! sier Mostad og smiler lurt.

Investorene gav frihet

Ekstra drahjelp måtte til. Mostad og Lyngstad trengte både tid og folk, så de hentet 9 millioner fra investorer i 2017.

– Det er helt urealistisk at du har alt på plass i en oppstartsbedrift. Å hente investorer er litt som å ansette; man ser hva man har på teamet, og hva man mangler, forteller Mostad.

Gründerduoen fikk til slutt samlet et drømmeteam av investorer med ulike roller og ekspertise. Men kanskje viktigst: Marie og Mats fikk både tid og ressurser til å bygge opp selskapet sitt.

– Investorene våre gav oss muligheten til å få på plass alle de tingene som gjør at vi nå er i stand til å skalere. Uten investorer måtte vi ha fokusert mer på å tjene penger, og ville dermed også fått mindre spillerom, sier Mostad.

Hvor raskt så dere resultater?

– Det gikk treigt. Det tok lang tid å komme på et nivå av kritisk masse der alle brands fikk mange relevante influencere, og influencere fikk relevante forespørsler. Vi var rett og slett avhengige av store volum for å se verdier, forteller Mostad.

Det betyr ikke at de ikke måtte ta noen skritt tilbake i prosessen, innrømmer gründerspiren.

– Vi hadde et mål om å ha 100.000 influencere innen juni 2016. Vi har 20.000 registrert i dag, sier Mostad og ler.

– Det tallet var rett og slett litt «off». Men slik er det: Du setter deg et mål, lærer, og justerer.

– Sånn sett er vi en god kombinasjon, Mats og jeg: Jeg tenker visjonært, han tenker realistisk, og så møtes vi et sted på midten.

Etterspør mer dristighet

I fjor høst satte gründerduoen seg mål om å gå i overskudd.

– Høsten i fjor dreide seg kun om å tjene penger. Men det handlet like mye om å bevise at dette var profitabelt, forteller Mostad.

Det fikk de bevist – og vel så det. I dag har selskapet kunder i Tyskland, Frankrike, England, Italia og Spania. USA er neste marked ut.

Mostad er ikke i tvil om hva som har vært avgjørende for suksess: En god porsjon tålmodighet.

– I Norge har vi vanligvis etablert tradisjonelle bedrifter der det forventes at du går i pluss fra dag én. Med tech start-ups derimot, er det vanlig å gå i underskudd i opptil fem-syv år.

Hun legger ikke skjul på at hun er blitt påvirket av den amerikanske evnen til å ta sjanser.

– Norske investorer er mer risikoaverse, mens amerikanske investorer bruker penger for å tjene penger. De er kort sagt opptatt av høy burn rate, og bryr seg ikke om tap så lenge de har enorm vekst, sier Mostad.

Motta nyheter fra Forvaltningshuset!

Få unik innsikt og hold deg oppdatert på markedet.

x